Sök:

Sökresultat:

128 Uppsatser om Scen för liv - Sida 1 av 9

Man, kvinna, mÀnniska: En deltagande observation om att sÄngmÀssigt och sceniskt gestalta kön

Syftet med arbetet var att undersöka hur jag, genom byxrollen, kan gestalta en pojke/man pÄ scen med sÀrskild tonvikt pÄ trovÀrdighet. FrÄgestÀllningar jag utgick ifrÄn var: ?Hur kan jag anvÀnda kroppssprÄk och gestik för att gestalta en pojke/man??, ?Med vilka medel kan jag gestalta en pojke/man i relation till en annan kvinna?? samt ?Hur kan jag anvÀnda rösten för att gestalta en pojke/man??.Som konstnÀrlig del valde jag att göra en förestÀllning om olika typer av mÀn och kvinnor, tillsammans med en av mina kvinnliga sÄngkollegor vid Musikhögskolan i PiteÄ. I förestÀllningen spelade jag rollen som Man och hon rollen som Kvinna. Inför förestÀllningen arbetade vi med min konstnÀrliga handledare med olika typer av improvisationsövningar samt iakttagande och hÀrmande av mÀn respektive kvinnor.

En empirisk studie om förslitning av hÄrdmetallskÀr och dess livslÀngd vid svarvning i stÄl med högtryckskylning riktad mot skÀrets slÀppningssida

Syftet med arbetet var att undersöka hur jag, genom byxrollen, kan gestalta en pojke/man pÄ scen med sÀrskild tonvikt pÄ trovÀrdighet. FrÄgestÀllningar jag utgick ifrÄn var: ?Hur kan jag anvÀnda kroppssprÄk och gestik för att gestalta en pojke/man??, ?Med vilka medel kan jag gestalta en pojke/man i relation till en annan kvinna?? samt ?Hur kan jag anvÀnda rösten för att gestalta en pojke/man??.Som konstnÀrlig del valde jag att göra en förestÀllning om olika typer av mÀn och kvinnor, tillsammans med en av mina kvinnliga sÄngkollegor vid Musikhögskolan i PiteÄ. I förestÀllningen spelade jag rollen som Man och hon rollen som Kvinna. Inför förestÀllningen arbetade vi med min konstnÀrliga handledare med olika typer av improvisationsövningar samt iakttagande och hÀrmande av mÀn respektive kvinnor.

Plats för Produktion : Omdefinierat Rum för Nycirkus

En Cirkus i ett parkeringshus ? en omdefiniering av en existerande och oanvÀnd struktur med en spÀnnande rörelse pÄ en vÀxande plats ? Telefonplan. En plats för performativa artister att komma samman och utveckla sina idéer och producera en förestÀllning.  En hemmascen att arbeta utifrÄn och en fast punk att arbeta pÄ dÄ arbetsplatserna Àven finns inom enstaka evenemang. En kreativ plats med flexibla rum med en rytm mellan trÀning, produktion och scen..

Det handlar inte bara om att stÄ pÄ scen ? En studie om vuxnas mÄl och drivkrafter i musikundervisning

Syftet med det hÀr arbetet Àr att söka svar pÄ frÄgan vad vuxna som gÄr och tarsÄnglektioner i grupp i en privat sÄngskola har för mÄl och drivkrafter i sittmusicerande. Undersökningen bygger pÄ tre intervjuer och en mailenkÀt.Resultatet visar att de mÄl personerna i undersökningen har med sina musikstudier inte iförsta hand handlar om att man vill bli musiker och stÄ pÄ scen. Det handlar mer om enönskan att fÄ in mer musik i sin vardag, men man vill ocksÄ utvecklas i sitt musicerandeoch man vill se hur bra man kan bli. Undersökningen visar ocksÄ att det ofta handlar omatt man vill fÄ ett större musikaliskt sjÀlvförtroende, fÄ en stund för sig sjÀlv, fÄ göranÄgot som man kÀnner att man mÄr bra av, ha roligt och trÀffa andra med sammaintresse. Genom att ta lektioner kan man ocksÄ skapa sig en musikalisk identitet.Undersökningen visar ocksÄ att ett privat alternativ kan vara ett komplement tillstudieförbundens och kyrkornas verksamheter med studiecirklar och körer..

Grafik för smartphoneskÀrmar : Grafisk anpassning mellan plattformar

Syftet med det hÀr arbetet har varit att undersöka vilken skillnad av visuell igenkÀnningsbarhet och perception av 3d-spelgrafik, adapterad frÄn en datorskÀrm till en mobiltelefonskÀrm, ger det att anvÀnda relativ omskalning och förenkling av objekt i en scen jÀmfört med att justera fÀrg, silhuett och ljussÀttning.Undersökningen genomfördes genom att adaptera en 3d-modellerad scen till tvÄ olika versioner. En av versionerna av scenen modifierades genom relativ omskalning och förenkling av objekt enligt tidigare forskning inom nÀrliggande omrÄde. Den andra versionen av scenen modifierades genom att justera fÀrg, silhuett och ljussÀttning baserat pÄ teoretiska grunder. Dessa tvÄ versioner av en scen jÀmfördes sedan mot varandra, och mot original scenen de var adapterade ifrÄn, i en undersökning.  Undersökningen genomfördes med hjÀlp av en kvalitativ undersökning i form utav semistrukturerade intervjuer.Resultatet av undersökningen visar pÄ viss skillnad i perceptionen av de olika versionerna.  De olika adaptionsversionerna fÄr grafiken att uppfattas olika, och pÄverkar observationsvÀnligheten av grafiken. Resultatet visar Àven pÄ att dessa metoder inte gör grafiken lÀttare att uppfatta jÀmfört med original scenen. .

Hiphop, horor och heteronorm? : Genuskonstruktion och sexualitet i svenska hiphoptexter

ScenskrÀck ? en stÀndig kamp mellan kropp och sinne. Denna studie berör en företeelse som kan komma att uppstÄ hos varje individ genom olika framtrÀdanden pÄ scen, nÀmligen scenskrÀck. Genom en kvantitativ undersökning har jag försökt fÄ svar pÄ hur elever kan komma att uppleva detta pÄ en scen eller annat offentligt framtrÀdande och svaren skiljer sig anmÀrkningsvÀrt ifrÄn elev till elev. 23 elever i Ärskurs 9 har fÄtt besvara en enkÀt och som sedan i kombination med tidigare litteratur och forskning lett fram till mitt resultat.

Scenens Kunskap - Kunskapens Scen

KonstnÀren sitter vid sitt stafli, noggrant, tÄlmodigt, granskar han Motivet. Ett Àgg. PÄ den uppspÀnda duken mÄlar han i klarsyn en ryttlande fÄgel..

MAGISKA RUM : om scenografins roll i scenkonstverk för barn och unga

This thesis investigates the communicative role of scenography in the performing arts for children, with an aim to make the readers understand the ways in which a set design can be optimized so that a young audience can be able to interpret the play and its message.The art of scenography is complex and includes many elements. The research questions can therefore be grouped into three clusters: one artistic oriented (How does the scenographic process work and what is its relation to the scenic piece at large? In which ways may scenography be used to support the desiderate interpretation?), one audience oriented (Which work processes enhances the chances of creating dramatic art that is perceived as meaningful to the audience? On what premises can the semiotics of theatre be used in the performing arts for a young audience?) and last a cluster that focuses on Den magiska cirkeln (The Magic Circle) by ung scen/öst (What is told in the show and how is this portrayed in the scenography? Who is in the target group, and does the audience get the feeling of the performance as intended?).Den magiska cirkeln is used as a case study in the thesis in order to reflect the theoretical material. Methods in the case study includes performance analysis, a survey completed by 178 people in the audience and an interview with scenographer Anna Dolata. 14 performing analyzes of Swedish children?s theatre shows have been made in addition to the case study.The thesis analyses and compares two work logics; the internal logic and the external logic, and it is shown that meaningful interpretations are likelier to happen with an external logical point of view.

?SuverĂ€nt för kulturlivet och gemenskapen" - ett nedslag bland Öppna Scener i Göteborg

DennauppsatsÀrallmÀnochoffentlighandling.FörfattarenharupphovsrÀttenochuppsatsenfÄrintebegagnasannatÀnförenskiltbrukutanförfattarenstillstÄnd..

ScenskrÀck - en stÀndig kamp mellan kropp och sinne : En musikpedagogisk studie

ScenskrÀck ? en stÀndig kamp mellan kropp och sinne. Denna studie berör en företeelse som kan komma att uppstÄ hos varje individ genom olika framtrÀdanden pÄ scen, nÀmligen scenskrÀck. Genom en kvantitativ undersökning har jag försökt fÄ svar pÄ hur elever kan komma att uppleva detta pÄ en scen eller annat offentligt framtrÀdande och svaren skiljer sig anmÀrkningsvÀrt ifrÄn elev till elev. 23 elever i Ärskurs 9 har fÄtt besvara en enkÀt och som sedan i kombination med tidigare litteratur och forskning lett fram till mitt resultat.

Sann pÄ scen: En deltagande undersökning av hur olika tekniker för scenisk gestaltning kan anvÀndas i ett konsertförberedande arbete

Syftet med arbetet Sann pÄ Scen var att undersöka och jÀmföra hur tvÄ olika teatertekniker kan fungera i det förberedande arbetet inför tvÄ konserter. Jag valde att som konstnÀrlig del göra tvÄ minikonserter, vardera med tre sÄnger. Den första konserten förberedde jag sceniskt utifrÄn Michael Tjechovs teknik och den andra utifrÄn Konstantin Stanislavskijs metod.I beskrivning av arbetets musikaliska och sceniska material har jag redogjort för de delar av Tjechovs och Stanislavskijs tekniker jag valt att arbeta med ? övningar och tankesÀtt ? samt de sex sÄnger som ingÄr i arbetet.I beskrivning av projektets genomförande har jag skildrat hur jag arbetade med sÄngerna och vilket resultatet blev, vilka övningar som visade sig fungera bra respektive mindre bra, samt reflekterat över vad det kan bero pÄ. Slutsatsen Àr att det finns mycket att hÀmta bÄde hos Stanislavskij och Tjechov och att vad som fungerar bÀst, Àr beroende av situation och sÄngens karaktÀr.

Observationer av auktionsvisningar

I vÄr uppsats studerar vi auktionsvisningar inför Crafoord Auktioners vÄrkvalité. Inledningsvis förklarar vi att auktionsbranschen har genomgÄtt en del förÀndringar som har medfört att klientelet har utökats och blivit folkligare. Vi fann detta intressant och ville undersöka det nÀrmare. VÄrt syfte blev dÀrmed att studera det sociala spelet, eller den sociala interaktionen som vi senare lÀrde oss att det Àr, pÄ visningar av objekt inför auktioner. Vi ville veta vad auktionsvisningarna vi studerade fyllde för funktion för besökarna som kom dit.

Opera i Stockholm, GalÀrvarvet

Förslag till nytt operahus i Stockholm..

Med staden som scen : om mÀnniskors sociala mönster och deras rumsliga förutsÀttningar i staden

Det offentliga rummet Àr sÄ mycket mer Àn bara ett mellanrum. Det skapar ?liv mellem husene? som Jan Gehl har beskrivit det. Ett mÀnskligt liv som vi, blivande landskapsarkitekter och stadens planerare och utformare, kan mÄna om och vÀlja att göra utrymme för. För ?livet? uppstÄr inte bara av sig sjÀlvt.

GlÀdje eller ledsamhet : Kan partikeleffekter anvÀndas för att ge intryck av en kÀnsla i en scen?

Kan man i en scen förmedla kÀnslorna ledsamhet eller glÀdje med hjÀlp av partikeleffekter som skapar olika figurer och rörelsemönster? För att undersöka detta skapades 17 olika filmklipp dÀr partiklar i form av cirklar eller trianglar rörde sig enligt fyra olika rörelsemönster med olika intensitet. Filmklippen visades för 27 respondenter som med stöd av frÄgeformulÀr fick svara pÄ vilka kÀnslor filmklippen förmedlade. I det första frÄgeformulÀret fick respondenterna fritt svara vilken kÀnsla de associerade till klippet. I det andra frÄgeformulÀret skulle de istÀllet svara pÄ hur vÀl de tyckte att en specificerad kÀnsla, ledsamhet eller glÀdje, förmedlades.Undersökningen visade att glÀdje bÀst förmedlas med hjÀlp av former som rör sig snabbt vertikalt (röresemönster vertikalt, hög intensitet).

1 NĂ€sta sida ->